Sonja stond op vrijdag 12 mei op de mainstage van Velo-city en deelde de kennis van vijf jaar Doortrappen met een volle zaal in haar sessie ‘Changing perspectives to build a vision’. Haar boodschap? Het is cruciaal om rekening te houden met de perspectieven en behoeften van kwetsbare doelgroepen in ons mobiliteitsbeleid! Het programma Doortrappen doet dit op een unieke en succesvolle manier. Hieraan liggen drie succesfactoren ten grondslag:
- Fietsveiligheid, gezondheid, sport en plezier met elkaar verbinden;
- Doortrappen is van en door ons;
- Herkenbaarheid en veel herhaling.
De Doortrappen boodschap sloeg aan bij het publiek. Momenteel wordt de Doortrappen aanpak door verschillende internationale organisaties als ECF en OECD als best practice beschreven en verspreid in andere landen.
Meer fietsen en gedragsverandering
Ook was er op Velo-city veel te leren van buitenlandse initiatieven en campagnes rondom gedragsverandering. Twee interessante en leuke take-aways van deze inspirerende week die Sonja hier graag deelt zijn:
- De aandacht voor ‘soft measures’ gericht op inclusiviteit is enorm toegenomen wereldwijd. Zo deelden meerdere organisaties hoe zij op creatieve manieren de stemmen van kwetsbare groepen laten horen. Bijvoorbeeld middels een ‘buurt safari’ met jonge kinderen, om hun mobiliteitsperspectief en behoeften beter in beeld te krijgen. Dat biedt ook inspiratie voor Doortrappen!
- Al noemen wij onszelf soms een kikkerlandje, in de fietswereld is Nederland groter dan groots. Dit congres gaf ons veel besef-momenten dat onze fietscultuur uniek is en ons heel veel vrijheid, gemak, gezondheid, duurzaamheid en vooral geluk oplevert. Iets waar we trots op mogen zijn!