En dat is niet nodig, vinden de bewindvoerders bij IenW. Met de fiets leggen de meeste mensen deze afstand makkelijk af, en dat is goed voor je lijf, voor je portemonnee én het milieu. Driemaal winst dus. Daarom is deze driejarige landelijke PR-campagne gestart. Met spotjes op tv en radio, busreclame, abri’s (bushokjes) en advertenties online, in kranten en magazines.
‘Kort ritje? Da’s zo gefietst! ‘is de eerste overheidscampagne die zich volledig richt op de fiets. En daar zijn we bij IenW, programmateam Actieve Mobiliteit, best trots op!
Waarom deze campagne?
Waarom? Nederland is een echt fietsland. Een kwart van alle verplaatsingen in ons land gaat met de fiets. Dat is nergens in de wereld zo hoog. Ons land heeft bovendien meer fietsen dan inwoners.
Toch, menen we bij IenW, is er ook nog veel te winnen. Een derde van alle autoverplaatsingen in Nederland is korter dan 5 km. Naar je werk, de bakker of college: vaak een afstand die voor velen prima te fietsen is. Want voor die korte ritjes neem je écht net zo makkelijk de fiets. Met de campagne “Da’s zo gefietst!” geven we je net dat laatste zetje om die fiets te pakken. Want de fiets is goed voor je lijf, je portemonnee en de natuur. Dus de volgende keer als je naar de sportschool gaat, zeg je tegen jezelf: “Kort ritje? Da’s zo gefietst!”.
De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer. (een derde korter dan 5 kilometer).
Nieuwe sociale norm
“Voor korte ritjes pak je toch de fiets!”, wordt de nieuwe sociale norm. Met bovengenoemde communicatiemiddelen én door regelmatig te herhalen (de campagne loopt minstens drie jaar) worden mensen bewust gemaakt van de fiets als handig vervoermiddel voor de korte afstanden en hebben zij de intentie om dit ook daadwerkelijk te gaan doen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat veel meer mensen hun intentie omzetten naar de praktijk.
Bijna 7 op de 10 intensieve autogebruikers wil voor korte ritten vaker de fiets kiezen.
Doe mee!
De campagne is zo ontworpen dat de boodschap en de uitingen makkelijk kunnen worden gekoppeld aan andere lopende communicatie en campagne; een regionale invulling is zeker mogelijk en wenselijk. In de toolkit op website vind je de tv- en radiospotjes, posters, handleiding, banners en de stijlgids van de campagne. Doe je mee?