De mobiele fietsenmaker van Doetinchem

August 30, 2023 1030 keer bekeken

Roy is een mobiele fietsenmaker in Doetinchem en omgeving. Fietsend onder de naam Royā€™s Bike Service, fiets hij van de ene locatie naar de andere om fietsen te repareren en adviezen op maat te geven. Ook verkoopt hij fietsen en fietsonderdelen. Hoe is het zo gekomen?

Hoe ben je mobiele fietsenmaker geworden?

Roy heeft aanvankelijk een tuinbouwopleiding gedaan. Fietsen was tijdens en na zijn opleiding iets waar hij veel van hield. Zoveel, dat hij uiteindelijk de opleiding fietsenmaker heeft gedaan en ging werken in een fietsenzaak. Een van de dingen die hem opviel was de wijze waarop mensen met een kapotte fiets naar de zaak kwamen om het te laten repareren. ā€œDat zou toch veiliger moeten en kunnen?ā€, bedacht hij zich. Zo ontstond het idee om naar de mensen toe te gaan en hen van het gemak te voorzien dat hun fiets op een gewenste locatie kon worden gerepareerd. 

Veiligheid voorop

In ons gesprek wordt al gauw duidelijk dat Roy veiligheid hoog in het vaandel heeft. Niet alleen de veiligheidsmaatregelen tijdens het fietsen, maar ook dat de fiets zelf veilig is. Hij merkt dat vaak de oudere fietser nog van oudsher 1 Ć” 2 keer per jaar de fiets laat controleren. Een soort APK controle maar dan voor de fiets. Helaas is dit iets wat niet veel fietsers meer doen. Voor de auto is dat vanwege de veiligheid door wetten en regels verplicht gesteld. Dat zou voor zijn gevoel voor de fiets ook goed zijn. Ook vindt hij het mooi aan zijn vak dat hij fietsers advies op maat kan geven. Zoals hoe iemand op de fiets hoort te zitten. Vaak zitten mensen verkeerd of stappen ze onveilig op de fiets. Dingen die net zo belangrijk zijn voor de fietsveiligheid. 

Veelheid aan fietsen

Een mooie ontwikkeling is dat er een veelheid en diversiteit aan fietsen wordt gemaakt. Voor elk wat wils. Dat maakt zijn werk ook afwisselend en leuk. Roy heeft zelf een groot deel van deze ontwikkeling meegemaakt. Hij herinnert zich nog de komst in 1999 van de eerste elektrische fiets van het merk Sparta. Die werd toen op medische indicatie aanbevolen. Nu lopen de redenen om een elektrische fiets aan te schaffen uiteen. Ook de leeftijden waarop de elektrische fietsen worden aangeschaft. Nu ziet hij zelfs kinderen met elektrische fietsen. Deze mix van verschillende fietsen en snelheden op de weg vergroten ook de kans op ongevallen. ā€˜Wees alertā€™, is zijn oproep.

Duurzaamheid

Naast de diversiteit ziet hij ook de hoeveelheid fietsen toenemen. Dit vind hij tekenend voor de vervangingsmaatschappij waar we nu in leven. Vaak is de prijs doorslaggevend, maar ook zeker het gemak van aanschaffen via internet. Vaak mist dan het passende advies van een fietsenmaker, waardoor je de verkeerde fiets aanschaft of een fiets die door de slechte kwaliteit minder degelijk is en dus minder lang meegaat. Roy is een voorstander van duurzaam repareren in plaats van de hele fiets vervangen bij een mankement of defect.

Tips voor een langere levensduur

Roy heeft een belangrijke tip om langer en veiliger te kunnen fietsen. Schoonhouden van fietsen scheelt al heel veel in de levensduur en is dus heel belangrijk. Als je dat niet doet, kan er veel vocht en viezigheid in de mechanica terechtkomen waardoor mankementen kunnen ontstaan. De fiets kan uiteindelijk kapot gaan. Dit gebeurt nu sneller vanwege de toch slechtere kwaliteit van de hedendaagse fietsen. De fietsen van vroeger waren veel degelijker in de optiek van Roy. 

Gebruik een helm

Roy is heel uitgesproken over het gebruik van een fietshelm. Naast regulier onderhoud probeert hij dat zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.Hij kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk hij het vindt dat fietsers een helm dragen. In Nederland is dat nog niet de standaard. Zelf is hij een keer lelijk gevallen terwijl hij geen helm op had. Een wijze les voor hem om nooit een uitzondering te maken op het dragen ervan. Veel mensen zijn eigenwijs of gewoonweg ijdel en willen geen helm dragen. Daarbij zijn de meeste fietsers heel overtuigd van hun eigen veilige fietsgedrag. ā€œMen realiseert zich onvoldoende dat een ongeval door een andere verkeersdeelnemer kan komen en de gevolgen heel ernstig kunnen zijnā€, verzucht hij. Op de vraag hoe hij denkt dat we de helm aan de man kunnen brengen antwoord Roy dat we met de jeugd moeten beginnen. ā€œHet liefst zo jong mogelijk." "Zodra ze beginnen met fietsenā€. De kans is groter dat ze dan al vanaf jonge leeftijd de urgentie zien en de helm blijven opzetten op latere leeftijd.
 

Cookie settings