Op het moment van schrijven zijn alle provincies, twee vervoerregio’s (de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) én 235 gemeenten aangesloten bij Doortrappen. Dat is al 68% van alle gemeenten. Daar zijn wij als landelijk bureau natuurlijk ontzettend blij mee! Want de oudere fietser woont overal in Nederland en we willen hen dus ook overal lokaal kunnen bereiken.
Provincies en gemeenten
De provincies en gemeenten zijn in verschillende fasen van totstandbrenging. In Friesland, Drenthe, de Vervoerregio Amsterdam en Zuid-Holland bijvoorbeeld, is een organisatievorm opgezet, een meerjaren beleidsplan geschreven en budget beschikbaar gesteld, zijn gemeenten geworven en zijn er allerlei activiteiten opgestart. Deze provincies zijn betrokken en voelen zich mede-eigenaar van Doortrappen.
De provincies die zich in een vroeger stadium van ontwikkeling bevinden, zoals de provincie Limburg of Zeeland, maken gebruik van de opgedane kennis van de voorloper-provincies. Het programmabureau ondersteunt en helpt bij het leggen van de verbindingen tussen verschillende netwerkpartners. Op gemeentelijk niveau zien we eenzelfde vorm van opstart en uitwisseling. Zo helpen we elkaar samen vooruit!
Groei team en tools
En niet alleen de deelname aan Doortrappen groeit. Ook het aanbod documenten, communicatiemiddelen en activiteiten groeit hard. Er zijn nu al vijftien van deze “tools” te vinden in onze toolbox op de website, en dat aantal groeit! Zo zijn we nu ook bezig met activiteiten te ontwikkelen om ook in de winter Doortrappen niet stil te laten vallen.
Daarnaast groeit het team van het landelijk programmabureau ook hard. Deze maand zijn er namelijk twee nieuwe teamleden aangesloten. Benieuwd welke toppers ons team versterken? Check dan dit nieuwsbericht.
Evaluatie programma Doortrappen
Een groeiend programma vraagt ook om een goede evaluatie. Daarom gaat Mulier Instituut in opdracht van Doortrappen een evaluatie van het programma uitvoeren. We willen natuurlijk weten wat er supergoed werkt voor provincies, gemeenten en de ouderen zelf. Maar ook wat juist totaal niet werkt of waar tegenaan gelopen wordt in bijvoorbeeld het opstarten of uitvoeren van Doortrappen. Hiervan kunnen we leren en Doortrappen zo ontwikkelen dat we nog meer ouderen veilig op de fiets houden!