Verbeteren fietsveiligheid prioriteit

April 25, 2024 384 keer bekeken

In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Bovendien is zichtbaar dat voor het vierde jaar op rij meer fietsers omkwamen dan autobestuurders

Fietsongevallen

Van 2019 tot en met 2023 overleden 1.199 fietsers door een verkeersongeval. Van hen kwam 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Bijna 10 procent overleed na een aanrijding met een vrachtauto of bus en 32 procent kwam om het leven zónder botsing. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had 38 procent geen botsing gehad. 

Grote motivatie

Vanuit het ministerie is de motivatie onverminderd groot om keihard te blijven werken aan verkeersveiligheid. Zo wordt er gewerkt aan een meerjarenplan Fietsveiligheid, dat in mei naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Via dit meerjarenplan wil het ministerie een impuls leveren aan veiliger fietsen. De veiligheid van fietsers is daarmee een van de prioriteiten als het gaat om verkeersveiligheid. Het programma Doortrappen heeft ook een plaats in dit meerjarenplan.

Door blijven trappen

Ondanks dat de daling een goede stap is in de juiste richting, blijven de cijfers uitwijzen dat het programma Doortrappen van groot belang is voor de fietsveiligheid van de seniore fietser. Met die boodschap waren we (landelijke programmabureau Doortrappen) aanwezig bij het Nationale Verkeersveiligheids Congres (11 april j.l.) en gaven wij een presentatie op de VerkeersGedragsDag (3 april j.l.). Ook wij blijven onverminderd gemotiveerd om met de ontwikkeling en inzet van interventies, activiteiten en evenementen de fietsveiligheid van de seniore fietser te bevorderen. Uiteraard samen met al onze partners in de regio en op landelijk niveau.

LInk naar CBS rapport

Cookie settings