Informatie over Corona

Beste Doortrappers,

Sinds 15 maart is onze wereld tijdelijk anders dan voorheen. Door de uitbraak van het coronavirus en de ernstige gevolgen daarvan, is het advies aan alle Nederlanders: houd afstand en vermijd drukte. Roepen we op om te op elkaar te letten. En om gezond te blijven.
Wij vermijden drukte,werken thuis en pakken de fiets als we op pad moeten, bijvoorbeeld om boodschappen te doen. En jij? Laat het ons weten via een email.

Op deze pagina vind je informatie over de maatregelen en adviezen, en tips voor wat je in deze tijd zelf kunt doen.

 

Sinds 15 juni is reizen binnen Europa voor een aantal landen weer mogelijk. Op de Reiswijzer Europa van de ANWB ziet u per land wat de maatregelen zijn. Lees u van tevoren goed in, aangezien de regels per land kunnen verschillen. Als u zich niet aan de regels houdt, riskeert u een boete. Omroep Max heeft ook een handig overzicht opgesteld voor de 5 meest bezochte vakantielanden (Duitsland, Frankrijk, Spanje, België en Italië. De meest actuele informatie over Corona en de zomervakantie kunt u altijd terugvinden op de website van de Rijksoverheid.

 

Afstand houden, geef ruimte aan elkaar

De Basisregels zijn:

  • Heeft u klachten: blijf thuis en laat u zo snel mogelijk testen.

  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.

  • Was vaak uw handen.

  • Werk zoveel mogelijk thuis.

  • Vermijd drukke plekken en reis zoveel mogelijk buiten de spits.

Ook voor de zomervakantie geldt:
-       Vermijd drukte
-       Houd afstand (in sommige landen verschilt de afstand die gehouden moet worden)
-       Heeft u klachten? Blijf dan thuis
-       Plan uw vakantie wijs: ga bij voorkeur buiten de schoolvakantie op reis
-       Bereid uw vakantie goed voor en lees de lokale maatregelen

De versoepelende maatregelen in overzichtelijke factsheet:


In het algemeen geldt: vermijd drukte. En reis zoveel mogelijk te voet of op de fiets. 

  • Mijd:
    • Drukke bestemmingen
    • Drukke momenten (spitsmijden)
    • Drukke routes (auto/fiets)
  • Bekijk vóóraf de instructies op de plaats van bestemming
  • Loop en fiets achter elkaar
  • Loop en fiets altijd rechts
  • Een geparkeerde fiets hoeft niet op 1,5 m van een andere geparkeerde fiets te staan, mensen houden 1,5 m afstand.
  • Het OV is voor vitale beroepen, scholieren buiten de spits, en uitzonderingsgevallen (zoals begrafenissen)



De oproep van het Rijk is dat we voor kortere afstanden lopen of de fiets nemen. We kunnen dus verwachten dat meer mensen de fiets pakken, ook mensen die dit voor maart 2020 minder deden. Nieuwe fietsers, onervaren fietsers, drukte op het fietspad en ook rekening houden met 1,5 meter afstand houden. Dit vraagt om alert zijn, bewust fietsen op je route en zorgen dat je je niet laat verrassen door onverwachte zaken. 

De oudere ervaren fietsers ervaren misschien wat meer drempels om er op uit te gaan, of zijn niet zeker van de reactiesnelheid die zij nodig hebben om met onverwachte verkeerssitiaties om te gaan. Laten we hen de ruimte en de tijd geven.

Omgaan met elkaar vraagt om zorgvuldigheid. en begrip. Groet elkaar, blijf vriendelijk in je gesprek en waardeer de inspanningen van de ander die zich ook aan de regels wil houden. 

De koepelorganisatie van de sport, NOC*NSF heeft een protocol opgesteld. Alle sportbonden en ook je eigen sportvereniging of sportaanbieder maken een vertaalslag van dit protocol naar de specifieke sport. Dit wordt uitgevoerd in samenspraak met de gemeenten.

Het advies is: vermijd drukte.

Fietsen mag, om boodschappen te doen of in beweging te zijn.  Dit betekent dat samen met vrienden op pad op weg naar mooie natuurgebieden en leuke culturele uitstapjes mogelijk is. Mits je met niet meer dan drie personen bent en je 1,5 meter afstand van elkaar houdt.

 



Je wilt graag met vrienden of bekenden samen sporten in de buitenlucht. Op welke manier kan dat veilig?
- Houd minimaal 1,5 meter afstand.
- Blijf binnen wanneer je last hebt van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten of verhoging of koorts.
- Zoek geen risico’s op waardoor je bent aangewezen op medische hulp (bijvoorbeeld door een ongeval).
- Ga niet samen sporten als je in een risicogroep valt.

Ben je een gewoontedier en kies je altijd voor dezelfde fietsroutes naar de winkel, je vereniging of als je op bezoek gaat bij vrienden en familie?

Ga eens na (nu vanaf de keukentafel of zittend op je bank) of deze routes veilig zijn. Vooral als we de 1,5 meter afstand moeten houden buiten in het verkeer. Let bijvoorbeeld op: brede fietspaden, is er tweerichtingsverkeer mogelijk, wanneer zijn op je routes de spitsuren. 

Denk eens na over een alternatieve rustige -en dus relaxte route-. Dan kan je straks weer veilig op pad! Je kunt gebruik maken van de fietsrouteplanner van Fietsersbond, of bijvoorbeeld van Google Maps.

Je kunt je vaste fietsmaatjes even niet ontmoeten in levende lijve? Heb aandacht voor elkaar. Is iemand eenzaam, gaat de conditie achteruit? Houd contact en steun elkaar in deze tijd. 

Past jouw fiets nog steeds bij jou en bij jouw fietswensen? Doe de online Keuzewijzer Fiets en ontdek welk type fiets geschikt is voor jou. Nieuwe fiets nodig? Oriënteer je online of bespreek het met vrienden. Zo rijd je straks weer rond op een fiets die jouw veiligheid verhoogt!

Dat kan. Je voelt je fit en hebt geen ziekteverschijnselen? Doe je boodschappen dichtbij. Te voet of op de fiets. Doe voor meerdere dagen boodschappen en houd je aan de aanwijzingen in de winkels. 

Reis alleen met het openbaar vervoer als het echt niet anders kan. Mocht je toch met het openbaar vervoer of de trein reizen dan zijn dit de belangrijkste hygiënemaatregelen die je kunt nemen: 

- Was vaker de handen.
- Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Schud geen handen.
- Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand op stations, perrons en bij haltes
- Volg de instructies van de conducteurs en controleurs op.
- Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht in het OV.
- Vermijd drukte.
- Wie mogelijk besmet is met het coronavirus, moet fysiek contact met anderen zoveel mogelijk vermijden.

Let op! Tijdelijk geen fiets in de trein

Vanaf 12 mei 2020 zijn fietsen tijdelijk niet meer toegestaan in de trein, tenzij de (aangepaste) fiets dient als hulpmiddel. De Fietskaart Dal is dan ook tijdelijk niet te koop.

Voor reizigers met noodzakelijke reizen zijn er alternatieven, zoals het lenen van een OV-fiets of het meenemen van een vouwfiets.

 

Doortrappen biedt 10 oefeningen die je thuis kunt doen om (straks) weer fit op de fiets te stappen. Gericht op coördinatie, spierkracht, lenigheid nek/ schouder, reactievermogen en uithoudingsvermogen. Met variaties als de oefening je makkelijk af gaat. 

Alkmaar Sport heeft filmpjes gemaakt van deze oefeningen, deze zijn te zien (en mee te doen!) op hun YouTube kanaal Senioriteit. 

 

Vanaf 11 mei gaan scholen, kinderdagverblijven en sportverenigingen weer stap voor stap open. Hiervoor zijn protocollen geschreven, richtlijnen opgesteld en heldere communicatie ontwikkeld. Later volgt mogelijk verruiming, als het herstel voorspoedig verloopt. Voor halen en brengen geldt: houd 1,5 meter afstand.
 

 


In de 1,5 m samenleving willen we straks veilig blijven bewegen en fietsen. We volgen de landelijke richtlijnen en informeren ons over de lokale invulling daarvan. Jij bent een actieve ervaren fietser en wilt meedenken in jouw gemeente? Meld je aan als vrijwilliger bij de lokale afdeling van de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, of bijvoorbeeld de ANWB. 


Cookie settings